web2.0, open source i inżynieria kosmiczna

Najlepsza taryfa GSM

Każdy z czasem się z tym zmierzy. Zmiana taryfy GSM. Wchodzisz na stronę operatorów, ściągasz cenniki. Ślęczysz godzinami i nadal nic nie wiesz. I pozostajesz w tym dziwnym przeświadczeniu, że ktoś chce zarobić na Twojej niewiedzy.

Pokażę Ci jak ja wybieram taryfę.

Aby wybrać trzeba mieć zdefiniowane własne potrzeby i umieć dokonać porównania taryfy z inną taryfą. Moje potrzeby są proste: głównie dzwonię i nie interesuje mnie cena SMSów. Mimo wszystko operatorzy przestawiają ofertę tak, że porównanie jest trudne.

Chcę wiedzieć: ile minut będę mógł wydzwonić w miesiącu? Krótka piłka.

Jeśli nie interesuje Cię matematyka (prosta, obiecuję!) to możesz przejść na koniec artykułu by ściągnąć porównanie taryf.

Weźmy na warsztat moją taryfę Orange „Twój plan na rozmowy 90”. Po zalogowaniu na stronę orange.pl pokazuje mi się propozycja „Nowy pakiet dla firm 80” (mam działalność gospodarczą). Podobny koszt abonamentu ale skąd mam wiedzieć, który mi się bardziej opłaca?

Twój plan na rozmowy 90 Nowy pakiet dla firm 80
Co miesiąc otrzymasz pakiet 360 minut do Orange i na numery stacjonarne wymiennych na 150 minut do pozostałych sieci lub 450 SMS-ów lub 225 MMS-ów do wszystkich sieci. 0,24zł do Orange
0.56zł poza siecią

Chcemy obliczyć średni koszt 1 minuty rozmowy. Po prostu. Jak to zrobić? Na rynku jest trzech operatorów. Każdy trzyma w garści około 1/3 rynku (zabawne – każdy jednocześnie twierdzi że jego udziały to między 35% a 40%). Oznacza to, że w przybliżeniu co trzecią minutę wydzwaniasz w obrębie sieci a resztę poza. Stacjonarne i  PLAY nie zmianiają zbytnio obrazu sytuacji. Przynajmniej w moim profilu użytkowania.

90*(0.33/360 + 0.66/150)=0.48

Ile płaciłbym w Nowy Pakiet dla Firm 80?

0.24*0.33 + 0.54*0.66 = 0.44

Fajnie a więc mi się opłaca🙂 Ale skoro mogę już PORÓWNYWAĆ oferty to może sprawdzę jakie są inne na rynku? Oto wyniki mojego rozeznania. Wiem, że wydzwaniam 100-200 minut miesięcznie i chciałbym płacić około 60 PLN brutto. Jaka jest najlepsza oferta?

l.p. Operator Nazwa taryfy Liczba minut Opłaty miesięczne
1 Orange Orange dla firm 80 (Więcej minut do Wszystkich) 233 59,78 PLN
2 Orange Orange dla firm 80 (Więcej minut do Orange) 189 59,78 PLN
3 Era Firma 115 (Najwięcej minut w firmie) 181 61 PLN
4 Era Nowa Era bez telefonu 60 170 60 PLN
5 Plus Taryfa Elastyczna 50 (Zniżka 50% do sieci Plus) 130 61 PLN

Trochę inaczej wygląda odpowiedź na pytanie: chcę móc zawsze wydzwonić 200 minut. Jak wygląda najlepsza oferta?

l.p. Operator Nazwa taryfy Liczba minut Opłaty miesięczne
1 Orange Orange dla firm 80 (Więcej minut do Wszystkich) 233 59,78 PLN
2 Era Nowa Era bez telefonu 75 220 75 PLN
3 Plus Taryfa Elastyczna 75 (Zniżka 50% do sieci Plus) 205 91.50 PLN
4 Orange Nowy pakiet dla firm 80
215 97.60 PLN
5 Era Firma 215 (Najwięcej minut w firmie) 314 109.80 PLN

Ściągnij wyliczenia dla innych taryf.

Comments on: "Najlepsza taryfa GSM" (6)

  1. Ciekawe, ale rzeczywiście prawdziwe przy założeniu o tym, że po równo dzwonimy do trzech największych operatorów. Ja bym to zmodyfikował jeszcze o to, żeby policzyć średnią ważoną albo coś takiego, bo chyba każdy z nas ma te kilka numerów pod które dzwoni zdecydowanie częściej niż pod inne. Może to też warto uwzględnić w wyliczeniach? Ale tak jak zauważyłeś na początku, wszystko zależy od tego jak kto telefon użytkuje.

  2. BTW, popraw link do pliku XLS. No i gratuluję kolejnego wpisu po dłuższej przerwie🙂

  3. Masz rację Sempie. Personalizacja wag przy sieciach to byłby kolejny krok do podania bardziej dopasowanej oferty. Mam wrażenie jednak, że to tylko pokazuje siłę tej metodyki : ) BTW. Link poprawiony.

  4. O, moja dziedzina. Można powiedzieć, że „pracuję w Orange”.

    Źle podszedłeś do tematu. Na twoje pytanie „ile minut będę mógł wydzwonić w miesiącu?” jest jedna odpowiedź – tyle, na ile Cię stać.

    Najprościej jest zerknąć na swoje dotychczasowe billingi. Zobacz, ile minut miesięcznie wydzwaniasz. Później zlicz minuty do innych sieci, nie opieraj się na Twoich założeniach 1/3 wewnątrz, 2/3 poza – w 99% przypadków nie ma to zastosowania!

    Tak samo założenie „chciałbym płacić 60zł i mieć 200 minut” jest nietrafne. Ja bym chciał płacić 6zł i mieć 2000 minut – i co, mam szukać takiej oferty?😉

    Przemyśl i przelicz jeszcze raz. Zobacz także, w jakich sieciach mają telefony osoby, z którymi najczęściej rozmawiasz. Pamiętaj o opcji w Orange „5 bezpłatnych numerów dla Firm” – 5zł/numer/miesiąc, nielimitowana liczba połączeń wewnątrz sieci, lub 500 minut do TP.

    Pozdrawam,
    Tomek

  5. Dziękuję za komentarz ‚z wewnątrz’. Jeśli spojrzysz na wykres w arkuszu XLS zobaczysz, że choć spektrum wyboru jest szerokie to nie pokrywa wszelkich kombinacji „Przewidywana ilość minut” x „Koszt abonamentu”.

    Dla mnie taki wykres jest pomocny w wyborze. Dla Ciebie może nie być.

    Możemy się tylko spierać, o to czy zastosowana metoda „Przewidywania ilości minut” jest miarodajna. Tu zdaje się Twoja pozycja różni się od mojej tylko tym, że kwestionujesz wagi jakie przydzieliłem poszczególnym cenom nie zaś samą metodę.

    Uwzględnienie dodatkowych opcji takich jak „darmowe rozmowy z wybranymi numerami” utrudniają wyliczenie „na ile starczy mi abonamentu”.

    W moim przypadku te wagi właśnie zbieram (Orange on-line daje mi tylko dane z kilkunastu dni wstecz). Na razie wagi wyglądają rzeczywiście inaczej niż statystyka by mówiła bo ponad 68% minut wydaję na rozmowy w sieci PTC, 17% Orange a 5% Polkomtel.

    Konkludując. Dla niektórych taki sposób taryfy może być przydatny dla innych nie. Dodatkowo ich profilowi użytkowania telefonu mogą odpowiadać inne wagi. Zgadzam się z tym w pełni : )

  6. Dokładnie, sama metodologia nie jest zła, chodzi mi natomiast o określenie priorytetów w wyborze, co za sobą pociąga wspomniane wagi🙂.

    Wielu klientów przy wyborze operatora/abonamentu zapomina o tym, że stary numer mogą zachować. Zachowanie numeru jest bardzo często czynnikiem decydującym – szczególnie w firmie (kontakty biznesowe, wizytówki, reklamy itp).

    We wcześniejszym komentarzu przedstawiłem po prostu moją metodologię pracy przy doborze abonamentu. Przyczepiłem się głównie do podziału 1/3 – 2/3, bo jak sam zauważyłeś, w sieci rozmawiasz tylko przez 17% czasu. To stosunkowo mało. W moim przypadku (mówię oczywiście o telefonie prywatnym) jest to 50%, 40% do Polkomtela i 10% do PTC. Z tym, że w Orange dzwonię do wielu numerów, w Plusie są to 2-3 numery – tu z pomocą przychodzi mi prepaid i pakiety tanich minut/sms na wybrane numery, a szacowane przeze mnie oszczędności są w granicach 20zł miesięcznie (już po odjęciu kosztów utrzymania drugiego numeru).

Skomentuj

Chmurka tagów

