web2.0, open source i inżynieria kosmiczna

Lokalizacja poprzez WiFi

Skan WiFiJak dokładnie można wskazać pozycję terminala WiFi w otwartej przestrzeni ? Zainspirowany książką „Location Based Services” zacząłem zgłębiać ten temat. Wczoraj Marcin (SP5QWE) pokazał mi palmtopa z GPSem i WiFi. Zrobiliśmy małą rundkę autem po naszej dzielnicy (Górce, Bemowo) zapisując wszystkie punkty dostępowe WiFi widziane na trasie. Potem przysiadłem trochę do Ruby’ego a dzisiaj byłem już gotowy do testów.

Wybrałem się z laptopem pod Bemowskie Centrum Kultury. Przy pomocy NetStumblera dokonałem skanu okolicy a napisany przeze mnie programik skojarzył dane z sobotniej wycieczki z tym co laptop widzi na karcie radiowej. Jaki był efekt?

Algorytm choć dosyć brutalny wskazał moją lokalizację ze zdumiewającą dokładnością – pomylił się o 60 metrów. Czy to mało czy dużo? Najlepiej oceń to we własnym zakresie, patrząc na mapę miejsca zbrodni. Dla porównania: GPS umożliwia lokalizację z dokładnością 5-25 metrów ale już GSM (w oparciu o aktywną komórkę) 0.2 – 5km. Wynik bardzo mnie ucieszył i zainspirował do dalszej pracy. Mam już pomysł na ulepszenie algorytmu i czuję, że w następny weekend urządzimy sobie z Marcinem kolejną bezprzewodową wycieczkę po Bemowie!

PS Jeśli chcesz pobawić się danymi, które zebraliśmy z Marcinem i moim programem to ściągnij i rozpakuj ten plik.

Comments on: "Lokalizacja poprzez WiFi" (5)

  1. Brawa dla tego pana.
    Praktycznie rzecz biorąc, to mógł pomachać sobie samemu będąc po drugiej strony ulicy niż był dnia poprzedniego!😀

    Kayah kiedyś reklamowała picie mleka: „pij mleko, będziesz wielki”….
    Wg mnie już nie musisz się raczyć tym napojem…
    Pozdro!

  2. Rewelacyjna sprawa, czekam na ciąg dalszy🙂

  3. Super sprawa -można prosić więcej informacji na te temat.
    Nie znam języka Ruby.
    Można prosić o jakiś schemat blokowy algorytmu jeśli nie jest opatentowany:)
    Czy to się opiera na pomiarze sygnału?
    Pozdrawiam i podziwiam

  4. Masz rację. Pomiar siły sygnału to esencja tej metody. Dzięki temu wiemy mniej więcej która stacja jest bliżej a która dalej. Konkretnie – przewidywane położenie to średnia ważona pozycji ‚widzianych’ w danej chwili Access Pointów. Waga powiązana jest z pozycją w rankingu od najsłabszej do najsilniejszej stacji. Proste – a jednak działa🙂

  5. Słowko o tym skąd wiemy jaką pozycję ma Access Point. Otóż zebrana została wcześniej mapa okolicy. Access Pointowi przypisano taką lokalizację jak pozycja z której najsilniej był słyszany.

Skomentuj

Chmurka tagów

